5 let Skyrimu
Přidal/a Maiq the Liar dne 11. November 2016 22:00:20
Dnes je to přesně pět let, co vyšlo na svět "The Elder Scrolls V: Skyrim". Přesně pět let, co dobrodruzi a fanoušci z celého světa objevovali zákoutí a tajemnou historii severní provincie na Tamrielu. Přesně pět let, kdy přišel "poslední Drakorozený".

A je to také přesně pět let, kdyste mohli narazit na M'aiqa Lháře ve skyrimské přírodě. Někteří dobrodruzi ho okradli o lahvičky skoomy, jiní na něj jen zamávali. Ovšem našli se dva hrdinové z fóra, jenž ocenili Khajiitovu snahu a pověděli mu svá dobrodružství a očekávání.

Čtěte následující řádky, tito fórané přijali pozvání "Na cukřík s M'aiqem Lhářem".
Novinka


Když se předchozí díl "The Elder Scrolls IV: Oblivion" dokončil, ihned započaly práce na novém dílu. Po pěti letech usilovné práce vytvořil velký klan Bethesda Softworks dlouho očekávaný díl, jenž vyvolal úspěch už během prvních hodin. Během několika let získalo mnoho ocenění, ať už "Hra roku" nebo "Nejlepší soundtrack za určitý rok".

The Elder Scrolls V: Skyrim lze chválit do výšin, ale musí se i připustit, že toto dobrodružství má chyby, jisté nedostatky a v některých případech i nedokončené sekvence. Ba co víc, někteří fanoušci očekávali od hry více, než bylo slibováno...

Ale to už zkrátka k této sérii patří, stejně jako M'aiq Lhář, jenž by mohl vyprávět o svých zážitcích a dobrodružstvích. Avšak, to jste si už zjistili, M'aiqa spíše zajímalo, co si o této hře myslí někteří zdejší fórané... Před jistou dobou oznámil veřejnou pozvánku na tuto debatu a dostavili se pouze dva členové (Khajiit předpokládal větší účast). I tak byly velice zajímavé a příjemné rozhovory Všechny zpovědi byly uskutečněny na místním fóranském chatu.

- - - -

První fóran, jenž se ocitl nad miskou cukříku a rozpovídal se nad tématem "5 let se Skyrimem", jest LordeS. Tento fóran založil několik vlastních her na způsob "Dračího doupěte" a občas podává rady některým nováčkům (trochu více o jeho hrách se můžete dočíst v prvním díle "Na cukříku").

M’aiq Lhář: M'aiq je rád, že sis na něj udělal čas. Tímto příspěvkem tě zdraví, takže tedy… Ahoj!
LordeS: Zdravím, ahoj

M’aiq Lhář: Blíží se datum, které znamená mnoho pro většinu fanoušků a dobrodruhů. 5 let, kdy vyšlo nové dobrodružství, v severní provincii Skyrim. Ten čas ale utíká, nemyslíš? Nezdá se ti, jako by to bylo včera, co toto dobrodružství začalo?
LordeS: 5 let je vážně dlouhá doba. Stále se divím, že zůstávají fanoušci, a že někdo ještě navštěvuje sk4fan. Pokud se bavíme o samotné hře, lepší RPG open world fantasy v té době svět nespatřilo

M’aiq Lhář: Proč tě to překvapuje? 5 let je hranice, kdy se zapomíná na příběhy?
LordeS: Ne. Na hry. Musela by tě neskutečně učarovat, abys u ní vydržel více jak rok. Díky volnosti, modifikacím a vlastních chutí má každý hráč jiný požitek ze hry, a to je to, co drží skyrim naživu

M’aiq Lhář: Jsou daleko starší "hry", které stále "jedou" - jak by někteří fórané řekli. Pokud si M'aiq vzpomíná, kdysi se doslechl o jistém "Gothicu".. Stará to věc, leč stále aktuální..
LordeS: Gothic je fajn. ale ten už mám dohraný mrtě dlouho :D, za všechny možné postavy. Myšleno volby hráče. Příběh je pořád stejný, nemůžeš si postavu vytvořit a ani graficky upravit, nemáš tu "volnost" dělat si co chceš

M’aiq Lhář: M'aiq chápe, ale jen chce naznačit, že je to sice staré, ale stále dokáže "pobavit"
LordeS: ano, ale rozhodně menší počet hráčů, ale chápu co chceš říct. Já třeba pořád miluju Might&Magic VI, Stíny nad Rivou…

M’aiq Lhář: To bylo jen krátké odbočení od tématu. Ale nyní k věci. 5 let se Skyrimem... jak jsi s ním vlastně začal a jaké byly tvé první pocity, když ses zde objevil (jako ve Skyrimu)?
LordeS: ... ... nádech ... výdech :D úžasná grafika, věrné pohyby atd. Ihned jsem se vžil do postavy, která utíkala před drakem. Ten největší BOOM efekt však nastal po východu z jeskyně do světa Skyrimu. nádherná příroda nezruinovaná ropnými magnáty a hledači krystalů pro smartfony :D

M’aiq Lhář: Kdo byla tvá první postava? Muž či žena? A jaké rasy?
LordeS: úplně první byl Muž jménem LordeS - zatracenej Imperial. Druhý tvůj bratr, třetí lesní elfka, a pak Nord/ Nordka. Třeba Ještěrčí lid mi nepřirostl nikdy k srdci, natož Temní elfové - nepamatuji si název jejich kmene. Jsou mi prostě nesympatičtí.

M’aiq Lhář: M'aiq se ani nediví, že ti nepřirostli k srdci. Nemají rádi Nordy a v minulosti zaútočili na Dunmery v Morrowindu, před výbuchem Rudé Hory.
LordeS: Nejvíce mi k srdci přirostla Nordka Alesia, která se později přidala k Legii
M’aiq Lhář: M'aiq předpokládá, že se jedná o jednu z tvých postav, ne?
LordeS: Alesia? jj mnou vytvořená postava
M’aiq Lhář: Nordka Alesia.. M'aiq si nevzpomíná na toto jméno.
LordeS: To jméno patří ??galské?? bohyni. jen malá vsuvka

M’aiq Lhář: Byla nějaká chvíle, kdy tě během svých dobrodružství (hlavně prvního) něco NEMILE překvapilo?
LordeS: Když nebudu počítat silné soupeře a bugy… nech mě zamyslet
M’aiq Lhář: M'aiq počká
LordeS: asi častý respawn draků a vylepšování protivníků společně s postavou, s tím i omezenější nosnost výzbroje, protože jsem "sběrač" :D už v Oblivionu jsem si tahal domů různé krámy, abych se mohl kochat :) Oblivion jsem poprvé zapnul u bývalé přítelkyně, během chvíle, kdy šla dělat oběd. ....skoro jsem přemýšlel, že se omluvím a pojedu domů si zahrát :D Na Skyrim jsem byl připravený v klidu doma a zbývali mi 2 hodiny na odchod do práce. Stejně jsem přišel pozdě. Jako kdybych nebyl slušný a pracovitý člověk...ehm..ehm.. Omluvil bych se, že jsem nemocný :D, abych mohl objevovat různá zákoutí Skyrimu. Prostě to bylo "něco" na co jsem čekal hodně, hodně, hodně dlouho, podobně jako Fallout z prvního pohledu. Další věc co mě štve - nemožnost práce s Družiníky bez toho, abych se stal vlkodlakem

M’aiq Lhář: Někteří fórané tvrdí o Skyrimu, že je jako skooma. "Stačí jednou zkusit, a už se nepřestane." Bylo to podobné, že jsi s tím nemohl přestat?
LordeS: rozhodně ano. Ještě jeden quest, ještě jedna jeskyně, a najednou jsou 3 ráno, a ty v šest vstáváš :D Tenkrát to byl dlouhej hard
M’aiq Lhář: A poté překvapení, že máš questy i v reálném životě.
LordeS: bohužel :D A odměna mizerná. A hlavně žádnej checkpoint... Trošku mne ještě zamrzelo, že ve hře nemůžu zaúkolovat NPC na miniquesty např. krádeže pro gildu zlodějů

M’aiq Lhář: M'aiqovi se nabízí další otázka... Kolik her jsi zkusil, jsi už prozradil, ale M'aiqa by zajímalo, jak jsi to měl s DLC? Jak ses o nich dozvěděl, jak sehnal a co si o nich myslíš? A který z nich ti přišel více k srdci?
LordeS: DLC - jsem si nekoupil… dlouho. Až se naskytla sběratelská edice Anthology, s veškerou sbírkou Prastarých svitků. Sice aktuální přítelkyně byla naštvaná, že si kupuji něco, co mi koupila ona, Skyrim jsem dostal od ní. Nejvíce se mi líbí Heartfire
M’aiq Lhář: Měl jsi tedy vše v jednom. A navíc k tomu ještě vytištěné všechny mapy provincií, ne?
LordeS: jasně :D Kdybych neměl doma na stěnách obrazy psů, visí tam mapy :D Takhle jen spořádaně odpočívají na poličce společně s oběmi krabicovými verzemi.

M’aiq Lhář: Proč zrovna Hearthfire? Kvůli možnosti si postavit vlastní domy, nebo kvůli adopci sirotků?
LordeS: Možnost vlastního pozemku a postavení domů snů. Sirotci nemají pro hru velký význam. Nemohu je učit, vzít jako kamaráda, a opět zaúkolovat prácemi, jen pobíhají a hrají si. Pastva pro oči a duši. .....a já blbec ještě pořádně ani neprošel celé DLC Dragonborn, tak si zítra vezmu volno...
M’aiq Lhář: M'aiq slyšel, že právě kvůli tomuto "nedodělku" je Hearthfire nejméně oblíbený. Prý se traduje, že mohl být "vylepšen", ale jistě existují módy, které to zlepší, ne? Používáš nějaký, nebo necháváš vše v originálním provedení?
LordeS: dlouho jsem nad nimi váhal, ale nyní si hru zpestřuji několika vybranými módy, pomiňme módy na lepší grafiku apod
M’aiq Lhář: Takže se jedná například o možnost si vytvořit kdekoli záhon? Nebo třeba větší knihovny, atd? Módy tohoto typu?
LordeS: spíše zbraňové, zbrojové módy. nejoblíbenější mód se jmenuje Isilmeriel LOTR Weapons Collection, poté různé oblečky a vychytávky. Nehraji moc za čaroděje, takže knihovny využívám jen na umístění naúkových knih.
M’aiq Lhář: M'aiq mohl tušit, že se bude jednat o tento typ módů. Zkrátka "zrealizovat" Skyrim. Je to tak, ne?
LordeS: No ani né, spíše přidat více možností. Se znovu skutým Andurilem se mi pobíhá asi nejlépe ze všech zbraní, celkově zbraně ve Skyrimu se mi moc nelíbí

M’aiq Lhář: Dobrá tedy... to by byly módy a DLC Hearthfire. Co ostatní dvě, Dragonborn a Dawnguard? Návrat na Solstheim a boj mezi upíry a lidmi..
LordeS: Na Solstheimu jsem ještě nebyl..... Upíři mi hodně moc připomínají film Underworld. Možná podoba upírky?? s Kate Beckinsale. Její plakát z Underworldu jsem měl na nástěnce na intru asi 2 roky. sice mi tam dělala bordel čeština - po reinstalu ok, ale jako DLC pěkné.
M’aiq Lhář: M'aiq tedy předpokládá, že ses přidal k upírům, je to tak?
LordeS: radši bych hrál za upíra po boku Kate. Ale nevýhody upírů převažují výhody vlkodlaků, ale nejraději bych zůstal člověkem. Teď se chystám zničit upíry ...díky SE hraju znovu¨

M’aiq Lhář: V tom případě ti M'aiq přeje hodně štěstí! A teď je tu další otázka, na kterou se chtěl M'aiq zeptat, a to "Speciální edice". Hraješ tedy na nové nebo ještě staré verzi Skyrimu? A co si o ní myslíš?
LordeS: Hraji novou verzi. Chvilku jsem tápal, kde budou viditelné změny apod - protože jsem skyrim hrál předtím cca 3 roky zpět, ale rozhodně se mi nová verze líbí více. Jen čekám na svůj oblíbený mód :D a na kvalitnější češtinu

M’aiq Lhář: Nová verze se liší od původní hlavně v grafice. Je tedy nová edice "výraznější"? A co se týče češtiny, M'aiq zaslechl, že je čeština ve špatném stavu, ale už se dělá lepší překlad. Myslíš si, že zmizí chyby a objeví se lepší text? M'aiqa nyní napadá konkrétní příklad a to "Mercer Freyová".
LordeS: Rozhodně bude výraznější pro dlouhodobější hráče původní verze. Čeština stojí místy za prd, ale většinou dává smysl. Chyby ve jménech ignoruji, takže tvého případu jsem si ani nevšiml.

M’aiq Lhář: Bethesda vydala novou verzi Skyrimu. Udělala dobrý krok, nebo se spíše měla zaměřit na nový díl?
LordeS: její velké +na2 je to, že je tato verze pro vlastníky Legendary a Anthology grátis. Pokud by byla placená pro všechny, určitě bych ji ve sbírce vynechal. To mě mrzí u dalších vydavatelů, že znovu prodávají upravené verze, nabídnou ti slevu 10%…
M’aiq Lhář: To není zrovna moc…
LordeS: někdy se objeví třeba i 40%, ale z 1500,-. To je věc jen pro opravdové fajnšmekry

M’aiq Lhář: Khajiit by se chtěl zeptat, jak dlouho působíš zde, na fóru? M'aiq si totiž všimnul, že jsi před časem vytvářel nejen dobrodružství ve "Zdejších kobkách"...
LordeS: Byl jsem členem dlouho předtím, než jsem začal točit LP, ale tehdy jsem jen sledoval různé povídky a návody
M’aiq Lhář: Co tě vedlo k tomu, natáčet videa ze Skyrimu a hovořit o nich?
LordeS: asi nejvíc zlost a vztek :D
M’aiq Lhář: Zlost a vztek?
LordeS: u jiných LP jsem si trhal vlasy, když se jeden téměř rozbrečel, protože mu nešla posunout mapa, nebo okrádání a cvičení útoků na spřátelená NPC- která neopětují útok, celkově využívání podvodů apod. Hlas "dabéra" bum, chcípni hazle, tumáš a další bezduché ramenaté řeči… Prostě jsem to chtěl zkusit udělat jinak než oni a samozřejmě lépe, ale to posuzovali diváci…
M’aiq Lhář: A jak bylo vidět, tvá LP měla úspěch…
LordeS: Později už mne pomalu přecházela chuť točit, nebyla nálada na Skyrim, nebyl prostor pro klidné natáčení, stěhování, změna práce, jiný režim, společný pokoj atd. A navíc nechci, aby to nějakým způsobem mohlo ovlivnit moji pracovní kariéru.

M’aiq Lhář: Khajiit přejde k další otázce… Skyrim má spoustu krásných zákoutí a hezkých scenérií… Máš zde nějaké oblíbené místo? A naopak, nějaké, kterému se raději vyhneš?
LordeS: Vorařov, Whiterun, Riften, Samota, temné lesy v jižní a východojižní části Skyrimu… tam se cítím dobře :D Větrný žleb a Markarth mne moc neuchvátili, asi moc kamenů kolem :D :D

M’aiq Lhář: Skyrim má toho hodně co nabídnout, ale je něco, co ti VYLOŽENĚ chybí? Nějaký nedostatek, který se mohl (třeba díky Speciální edici) vylepšit?
LordeS: lokální multiplayer… vždycky jsem chtěl s kamarádem procházet doly a plnit herní questy. Mohlo by být více animací a volných akcí, např popíjení v hospodě, pokuřování dýmky, tanec
TES Online jsem nezkoušel, a jestli je stále zpoplatněn, ani nebudu. A prej stojí za prd.

M’aiq Lhář: M'aiq ví, že TES Online už není zpoplatněn (pouze koupě hry). A není ani špatný, sám M'aiq o tom něco ví.
LordeS: ale nechce si mi to kupovat, když zjistím, že mne to nebaví :D musím se podívat na nějaká videa. já moc MMO v lásce nemám, přeci jen musím chodit do práce, mám snoubenkou, psi (měkký, protože fenky :D)

M’aiq Lhář: M'aiqovi se blíží poslední sada otázek... Padla řeč o "Speciální edici" a TES VI... Co myslíš, kde se bude odehrávat další díl?
LordeS: Tak to vůbec nevím, ale odhaduji, že v provincii Bretonů. Bethesda zkusí využít potenciálu grafického zpracování, magie a efekty budou velkým tahákem. Ale pokud by mi chtěli udělat radost, vrátil bych se zpět do Imperial City. Možná i v bažinách Argonianů - ale to bude takové ponuré a tajemné

M’aiq Lhář: M'aiq má předposlední otázku: Dělal sis během svých výprav nějaké obrázkové záznamy? Jestli ano, mohl bys nějaký publikovat? (M'aiq jej zveřejní zároveň s textem)
LordeS: bohužel moc ne. Mám jen jednu fotku s mázlým drakem :D Skyrim mne na focení moc nelákal. Witcher 3 rozhodně jo, Deadpool, Spec Ops: the line, ale Skyrim ne. Hrál jsem ho na slabším stroji, tedy pokud nejedu na max - nefotím. Pokud se mi podaří udělat pěknej kousek z SE, pošlu.

M’aiq Lhář: Poslední M'aiqova otázka: Mohl bys nějak shrnout celkově tvé dojmy z "TES V: Skyrim"? Pět let již existuje, každý má na něj jiný názor a každý ho jinak posuzuje… Můžeš klidně jedním slovem nebo třeba dlouhým odstavcem… M'aiq ti nechává prostor pro vyjádření.
LordeS: Hra mi umožnila vžít se do mnou vytvořené postavy, uniknout před krutou realitou života. Díky ní jsme si mohli hrát na zloděje, kouzelníky a nebojácné rváče. Každý den měnit své zaměření podle chuti. Toto hry od ostatních vydavatelů téměř neumožňovaly (neber to doslova).
Svoboda pohybu, toulání se po světě, lovení zvěře, "lovení" banditů…

Skyrim mne přivedl na fórko, kde jsem mohl realizovat své projekty. Let's play, Osadníci, Shadowrun (to je spíše Fallout). Mohl jsem se účastnit DrD ostatních členů a prožívat jejich hru inspirovanou Skyrimem a dalšími. Také jsem si mohl přečíst skvělé povídky.
Díky těmto projektům, povídkám, modifikacím atd jsem potkal super lidi, se kterými si dodnes píši.
Mrzí mne, že někteří fórané už nejsou "online".

Také mne mrzí, že nevyšel sraz fanoušků skyrim4fanu. Bohužel nemám k dispozici chatu apod, a nějakou si pronajmout a doufat, že někdo přijede, je trošku ošemetné.

To je asi tak vše. Přeji TES ještě mnoho pokračování.
Díky kocourovi Maiq the Liar za možnost vyjádřit se k 5.letému výročí Skyrimu

Jo a volové, kupte si originální hru. Když nepodpoříte, vydavatelé, další hry nebudou!

M’aiq Lhář: * podává misku cukříku ...... M'aiq děkuje za rozhovor a zde nabízí jako menší "odměnu" trochu cukříku na posilnění. Zároveň ti M'aiq přeje štěstí, aby se nadále dařilo.
LordeS: *šňup*...... síla, energie na cesty zbalená. Díky a měj se.... PS. včera jsem tě potkal někde v pohoří Markarthu
M’aiq Lhář: Na M'aiqa můžeš narazit kdekoli. M'aiq bude potěšen tvou návštěvou, pokud ho někde zastihneš.

----

Druhým fóranem, který přijal pozvání nad misku cukříku, pochází z řad "starších moderátorů" a před několika lety vytvořil velkou vědomostní soutěž na téma "The Elder Scrolls". Nerevar byl vyzpovídán Khajiitem a zároveň sladce odměněn.

M’aiq Lhář: M'aiq je rád, že sis na něj udělal čas. Tímto příspěvkem tě zdraví, takže tedy… Ahoj!
Nerevar: Ahoj M'aiqu, a taky ahoj fórané!

M’aiq Lhář: Blíží se datum, které znamená mnoho pro většinu fanoušků a dobrodruhů. 5 let, kdy vyšlo nové dobrodružství, v severní provincii Skyrim. Ten čas ale utíká, nemyslíš? Nezdá se ti, jako by to bylo včera, co toto dobrodružství začalo?
Nerevar: Naprosto souhlasím. Pamatuji si své vyplňování registračního formuláře na tomto fóru, jako by to bylo včera, a ono už je víc než pět a půl roku! Čas letí neskutečným tempem.

M’aiq Lhář: Jak jsi s ním začal a jaké byly tvé pocity, když jsi poprvé vstoupil do skyrimského děje?
Nerevar: Jak jsem začal se Skyrimem? Nuže dovol mi se k něčemu přiznat. Začal jsem pirátskou cestou. Tehdy jsem zkrátka neměl finance, abych si mohl dovolit koupit si hru na počítač, takže jsem spousty hodin strávil u stažené kopie Skyrimu. Měl jsem to štěstí, že jsem měl méně bugů, než lidé mající originál, resp. žádné. Nekecám. Co se pirátství týče, tak si myslím, že jsem se docela vykoupil pořízením The Elder Scrolls Anthology, na což jsem pyšný. No a jaké byly mé pocity? Byl jsem pohlcen. Ohromen. Okouzlen. Svět The Elder Scrolls mě provází už od mého dětství, kdy jsem v šesti letech začal hrát Morrowind asi měsíc po vydání. Za těch 14 let existence této série jsem v tomto světě strávil možná až desetitisíce hodin, a je to stále jeden z mých nejoblíbenějších světů, do kterého se vždy rád vrátím.

M’aiq Lhářř: Co tě na tom světu (ať už se jedná o Morrowind-Cyrodiil-Skyrim) nejvíce zaujalo?
Nerevar: No, mám pocit, že tehdy jako malý bych to nedokázal popsat, protože jsem si to neuvědomoval, ale asi to bude ta svoboda, kterou tato série hráči dává. Vypustí tě do jednoho světa a dělej si, co chceš. Je spousta her slibující svobodu, ale k čemu to, když pak nemůžeš ani přeskočit plot u cesty? Ve světě The Elder Scrolls můžeš dělat cokoliv, tudíž je na tobě, jak se zabavíš. A že jsem se zabavil.. Samozřejmě je to i ten svět jako takový, příběhy, postavy, lore, atmosféra, hudba, to vše dohromady dává skvělý zážitek.

M’aiq Lhář: I když někteří fanoušci viděli "velkou svobodu" ve Skyrimu, kritizovali například nemožnost zapálit les nebo takřka žádná rostoucí či klesající ekonomika..
Nerevar: To jsou objektivní názory, se kterými souhlasím. Buďme k sobě upřímní. Bethesda, ačkoliv dělá skvělé hry, dělá hry, jež jsou v mnoha ohledech nedotažené a často i nefunkční. Je vcelku smutné, když hráč utratí tolik peněz za hru, a dostane něco, co nemůže ani dohrát, dokud nevyjde patch, popřípadě mod od komunity opravující dané nedostatky. Když se na Skyrim podívám nyní, jakožto trochu rozumnější bytost, než jaká jsem byl tehdy, tak si dokážu přiznat, že ta hra měla mnohem větší potenciál a mohla být mnohem lepší. Nicméně pro mě je to stále srdcovka.

M’aiq Lhář: Kdo byla tvá první postava? Muž či žena? A jaké rasy?
Nerevar: Má první postava ve Skyrimu? Hm… Když napíšu "severský tank", bude to stačit?
M’aiq Lhář: M'aiq předpokládal, že se trochu více rozepíšeš. Ale i to stačí. Mimochodem, kolik postav jsi vyzkoušel?
Nerevar: Dobrá. Má první postava ve Skyrimu byl typický Nordický bojovník v těžké zbroji máchající velikou sekyrou. Kouzlo pro mě bylo sprosté slovo, a mé schopnosti plížení byly o trochu lepší než ty, kterými disponoval průměrný mamut. Říkal jsem si tehdy, že když jsem v té severské zemi, tak neuškodí trochu "role-playe". A co se počtu vyzkoušených postav týče, tak nemohu říci, že jsem vyzkoušel všechny rasy, ale myslím, že jsem pokryl většinu "tříd", které si můžeš ve hře vytvořit. Byl jsem ofenzivní válečník s obouručkou, ofenzivní válečník se dvěma jednoručkama, defenzivní válečník, barbar, vrah s dýkou, lukostřelec, samoléčitel se zbraní v druhé ruce, samoléčitel s kouzlem v druhé ruce, vyvolavač, destruktivní kouzelník, upír, vlkodlak, a pak jsem ještě vyzkoušel pár kombinací předešlých. Jestli jsem něco vynechal, tak spíše proto, že jsem na to teď zapomněl. Ačkoliv kdo ví? Variace jsou obrovské

M’aiq Lhář: M'aiq je tedy přesvědčen, že tvá oblíbená rasa je Nord. Proč? Vždyť zbroje Seveřanů jsou plné kožešiny… Až to M'aiqa děsí.
Nerevar: A není! :) Má oblíbená rasa byla, je a bude Dunmer, nebo-li Temný elf. "Proč?" ptáš se. Protože to byla úplně první rasa, se kterou jsem se tehdy před těmi čtrnácti lety vydal do světa The Elder Scrolls. Ačkoliv Nordy mám také rád. Vyhovuje mi jejich základní herní styl - totiž ve Skyrimu už to tolik neplatí, ale v předešlých dílech to bylo trošku striktnější, co se specializace týče. No a válečník mi vyhovuje. A na toho se prostě nejvíc hodí Nord. Ale nakonec to pro mě vždycky bude Dunmer. Takže se děs ještě víc, protože Dunmeři mají tendenci zotročovat "zvířecí rasy". Ne že bych s tím souhlasil. U Dunmerů je to opravdu spíše nostalgie.
M’aiq Lhář: Avšak poté, co vybuchla Rudá Hora se Khajiit nemusí děsit zotročení. I když si vzpomíná na své druhy, uvězněné v dolech a pevnostech.
Nerevar: No, snad si u tebe trošku šplhnu tím, že když jsem v Morrowindu potkával otroky, tak jsem vždy zabil otrokáře, přivlastnil si klíč, a otroky osvobodil.

M’aiq Lhář: Khajiita to těší u srdce. Ale zpět k tématu. Byla nějaká chvíle, kdy tě během svých dobrodružství (hlavně prvního) něco NEMILE překvapilo?
Nerevar: Myslíš v Morrowindu? Nebo první dobrodružství ve Skyrimu?
M’aiq Lhář: Ve Skyrimu
Nerevar: Samozřejmě. Musím říct, že jsem byl velmi zklamán draky. Ano, draky. Jsou skvělí, o tom není pochyb, jejich lovení je zábava, ale když jsem si vzpomněl, že draci jsou vlastně jedním z hlavních taháku hry, a pak jsem viděl, jak špatně a nereálně vypadá manévrování draků ve vzduchu, tak mi to bylo docela líto. Myslím, že každý tak nějak ví, o čem mluvím. Také se mi nelíbilo, že nám bylo tehdy slíbeno, že celý svět funguje nezávisle na nás, a že třeba zatímco my budeme na jedné straně Skyrimu, tak na druhé se odehraje děj, že nějakému vesničanovi drak zničí obydlí, a on se odstěhuje někam jinam. Nic z toho není pravda, a všechno jsou to naskriptované události, které se dějí u každé postavy stejně. To jsou asi tak konkrétní příklady, které mě napadají.

M’aiq Lhář: Když je řeč o dracích… co si o nich myslíš? Považuješ ze opravdu za draky nebo "wyverny"? Někteří fanoušci jsou právě kvůli tomu zklamáni. M'aiq jen ví, že draci nikdy nevymizeli. Žili vysoko v nebesích, byli velmi tiší a neviditelní.
Nerevar: Co se toho týče, tak nechápu, proč byli fanoušci zklamaní. Nesmíme zapomenout, že The Elder Scrolls je fiktivní svět řídící se pravidly toho, kdo jej vytvořil. Pokud autor řekne, že je to drak, tak je to prostě drak, a to i přes to, že dle nějakých fantasy definicí je to wyverna. I kdyby autor řekl, že je to slepice, tak je to prostě slepice, protože to autor ten svět vytvořil a to autor v tom světě určuje pravidla. Asi takhle nějak to vnímám. Tudíž pro mě jsou to zkrátka draci.

M’aiq Lhář: Co ty a Speciální edice? Nedávno vyšla nová remasterovaná verze, kde je grafika vylepšena a lépe vybarvena. Pořídil sis jí, jako někteří dobrodruzi, nebo jsi zůstal u původního vzhledu?
Nerevar: Tak jak jsem zmínil dříve, jsem hrdým majitelem The Elder Scrolls Anthology, což je vlastně limitovaná edice obsahující všechny díly The Elder Scrolls série. Skyrim se v této edici nachází v podobě Legendary Edition, což pro mě znamená, že jsem dostal všechna DLC zdarma, a stejně tak i nedávno vydanou remasterovanou edici jsem obdržel zdarma. Nicméně jsem se k ní ještě nedostal. Ale mám to v plánu - v podstatě jen čekám, až mě zase po dlouhé době chytne "Skyrimská" a já u toho prosedím většinu volného času. Tento jev se u mě vyskytuje tak jednou za rok až jednou za rok a půl.
M’aiq Lhář: Khajiit zaslechl od některých fóranů, že je sice Speciální edice skvělá, ale má špatný překlad.
Nerevar: Překlad je pro mě to nejmenší, jelikož anglicky umím poměrně dobře. Nicméně je to poněkud zarážející - jeden by čekal, že tato edice bude mít stejný překlad, jako základní verze.

M’aiq Lhář: Během doby, co jsi zkoumal Skyrim, vyšlo několik datadisků (DLC). Anthology je má jistě v sobě, takže se ptát na pořízení nemá smysl. Co ovšem Khajiita zajímá jest, který z DLC se ti nejvíce líbil, ať už dějově či prostředím nebo využítím?
Nerevar: Musím říct, že tohle je pro mě docela hřích. Totiž ona ta "Skyrimská" nikdy netrvala dost dlouho na to, abych se k DLC dostal, jelikož jsem se vždycky na až příliš dlouhou dobu zaměstnal základním Skyrimem a naháněním dostatečného levelu na to, abych si na DLC troufl, a mezitím mě to zase omrzelo. A když jsem se k té hře zase po čase vrátil, tak jsem začal od začátku. Ale mám pocit, že až mě to zase chytne a já si rozehraji Special Edition, tak už projdu i DLC. Nicméně v současnosti nemohu říci, které DLC je nejlepší. Ale mohu říci, které mě nejvíce láká: Dragonborn. Proč? Protože je tam návrat na Solstheim, protože je tam soundtrack z Morrowindu, protože jsou tam stráže v Gah-Julan zbroji, takže to pro mě bude nostalgie.
M’aiq Lhář: Takže, jestliže M'aiq chápe dobře, zatím sis nepostavil žádný vlastní dům, nenavštívil ostrov Solstheim a ani se nesetkal se Strážci úsvitu?
Nerevar: Ano, přesně tak tomu zatím je.

M’aiq Lhář: Když jsi tedy procházel spíše kraje provincie, máš nějaké zákoutí nebo místo, ke kterému ses rád vracel, protože mělo třeba hezký výhled nebo něco, co tě zaujalo?
Nerevar: Co se týče měst, tak se mi líbila všechna. Každé město mělo něco, co se mi na něm líbilo. Ať už je to zjevná inspirace Zlatou síní Edoras ze světa pana Tolkiena v Bílém Průsmyku, atmosféra naprosté korupce a kriminality v Riftenu, drsná architektura Větrného Žlebu, Dwemerské ruiny v Markarthu nebo majestátnost Samoty, každé město mě něčím zaujalo. No a co se lokací ve světě týče, tak se mi velmi líbila Černota, kam jsme se podívali v rámci hlavní linie, Vyšný Hrothgar společně s Jícnem Světa, kde se vedly zajímavé konverzace s moudrým Paarthurnaxem, ale také stísněné a ponuré kobky Labyrinthianu, do kterého jsme zavítali v rámci úkolů pro Ledohradskou Univerzitu. Další samozřejmostí lokalit je Sovngarde, naše oblíbená variace Valhally.

M’aiq Lhář: M'aiq si všimnul zmínění Paarthurnaxe. Jak jest jasné, Paarthurnax byl odvěkým nepřítelem Čepelí, což se dobrodruzi dozví během hlavní dějové linie. Někteří fanoušci odsuzují Čepele za čin, který po vás chtějí a jiní je zase podporují. Jak jsi na tom ty?
Nerevar: Jsem na tom asi tak, že když mě Esbern žádal o zabití Paarthurnaxe, tak jsme se zrovna vraceli z mírového zasedání na Vyšném Hrothgaru, a byli jsme ještě docela vysoko, tak jsem staroušovi za pomocí jednoho "Fus Ro Dah" usnadnil cestu dolů. Paarthurnax napáchal válečné zločiny před tisíci lety, o tom není pochyb. Nicméně nebýt jeho významné pomoci, Alduin by vyhrál. Podle mě se tím dostatečně vykoupil. S dalšími postavami už jsem tak radikální nebyl. Ale nikdy jsem Paarthurnaxe nezabil.

M’aiq Lhář: M'aiq už má na srdci několik posledních otázek, takže se rozhovor blíží ke konci. Nicméně, další otázka. Ta se teď týká tebe a fóra. Jak dlouho už jsi zde přihlášený a jak se ti dostala pozice "moderátora"?
Nerevar: Na fóru účinkuji od 30. května 2011, takže už docela dost dlouhou dobu. A o pozici moderátora jsem se tehdy sám přihlásil, v podstatě jsem vedení nabídl svou pomoc při chodu fóra, a vedení souhlasilo. Nicméně si nevzpomenu, kdy to přesně bylo, ale myslím, že zhruba 3 roky zpět. Ale ruku do ohně bych za to nedal.
M’aiq Lhář: M'aiq si nemohl nevšimnout tvého zvláštního ocenění za "výjimečné znalosti". Jak jsi jej získal?
Nerevar: Toto ocenění jsem získal za výroční vědomostní soutěž, která se konala v roce 2014. Dvě novinky o této soutěži jsou k nalezení hned na druhé straně seznamu novinek. Tuto soutěž jsem sestavil a následně vyhodnotil.
M’aiq Lhář: V současné době tě nebylo možno vidět na fóru. Khajiit předpokládá, že jsi jistě někde cestoval či jsi byl plně zaúkolován.
Nerevar: Většinou se snažím alespoň jednou denně na fórum nakouknout, jestli zde není něco, co by si žádalo pozornost moderátora. Ale moc času jsem v poslední době neměl, to je pravda. Ale teď by to mělo být volnější. Netvrdím, že se budu aktivně zapojovat do diskuzí, spíše budu ten tichý "strážce pořádku". :)

M’aiq Lhář: Dobrá. Dobrá... Jestli se Khajiit může vrátit zpět ke Skyrimu. Bethesda vytvořila remasterovanou verzi, namísto nového dílu, jak někteří fanoušci očekávali. Co si myslíš, udělala dobrý krok nebo ne?
Nerevar: Jsem poněkud zklamán. Morrowind byl v roce 2002, Oblivion 2006, Skyrim 2011, a pak, pět let po Skyrimu, v roce 2016, vyjde sbírka modů od komunity optimalizovaná na 64 bitovou architekturu, na kterou předělali Creation engine, na kterém Skyrim běží, a prezentují to jako něco nového. Ano, předělání enginu na danou architekturu, stejně jako podpora modů pro konzole je dobrá věc, ale čekal jsem (a podle mě rozhodně ne jediný) trochu víc. Třeba nový díl… :)
M’aiq Lhář: Máš nějaký tip, kde by se mohl odehrávat nový díl TES? A proč zrovna zde?
Nerevar: To je těžká otázka. Ale takové "top 3" země jsou Summerset Isles (domovina Altmerů), Valenwood (domovina Bosmerů) a Black Marsh (domovina Argonianů). A proč? Zkrátka proto, že jsme tam ještě nebyli, pokud jsme nehráli The Elder Scrolls Online, a protože mě tyto země zajímají.

M’aiq Lhář: M'aiqovi se nabízí předposlední otázka, proto se tedy ptá: Během tvých dobrodružství, dělával sis nějaké obrázkové záznamy? A pokud ano, mohl bys kdyžtak některý uveřejnit?
Nerevar: Bohužel nedával, čehož i trochu lituji. Zažil jsem pár vskutku epických situací, nicméně nikdy jsem si nevzpomněl, že by nebylo úplně od věci tyto momenty ukládat.

M’aiq Lhář: Poslední M'aiqova otázka: Mohl bys nějak shrnout celkově tvé dojmy z "TES V: Skyrim"? Pět let již existuje, každý má na něj jiný názor a každý ho jinak posuzuje… Můžeš klidně jedním slovem nebo třeba dlouhým odstavcem… M'aiq ti nechává prostor pro vyjádření.
Nerevar: Skyrim je úžasná hra, jež zanechala velikou stopu v herním světě. Jako důkaz může sloužit například fakt, že když byl vydán, byl srovnáván s druhým dílem Zaklínače, a před rokem byl po téměř čtyřech letech existence srovnáván s třetím dílem Zaklínače. Není dokonalý. Ba naopak, potenciál měl mnohem větší a je ve spoustě ohledů nedotažený. Co mu ale dává obrovskou výhodu, je ten nezměrný počet modů, který v podstatě zajišťuje, že si téměř každý RPG hráč přijde na své.

M’aiq Lhář: * podává misku cukříku ...... M'aiq děkuje za rozhovor a zde nabízí jako menší "odměnu" trochu cukříku na posilnění. Zároveň ti M'aiq přeje štěstí, aby se nadále dařilo.
Nerevar: Děkuji, nabídnu si. Také ti přeji štěstí, M'aiqu. Nechť potkáváš jen ty nejzajímavější dobrodruhy na svých nekonečných cestách po Tamrielu. Skoomě zdar!

----

Pět let uplynulo od zrození dobrodružství ve Skyrimu a během těchto let vyšlo na svět několik DLC, skvělých módů a teorií, nad možným pokračováním. Pět let s "The Elder Scrolls V: Skyrim"... pět let se světem, které nechalo vzniknout toto fórum. M'aiq Lhář a fanoušci si nyní mohou přát, aby se klanu Bethesda Softworks dařilo i nadále a překvapilo nás (samozřejmě, že mile) novým dílem.

A jak jste trávili VY svá dobrodružství? Byla podobná jako vyzpovídaným, či se zcela lišila? Co se vám nejvíce líbilo a naopak, nad čím jste ohrnovali nos, případně čenich? Nebojte se a hoďte pod tuto novinku váš názor a svěřte se krátce Khajiitovi se svými zkušenostmi.

Tímto M'aiq ukončuje třetí posezení nad miskou cukříku, avšak nemějte obavy. Další vydání "Na cukřík s M'aiqem Lhářem" bude již brzy!